Blogg » Upptäck virtuell verklighet

Virtuell verklighet, eller VR som det numera brukar förkortas till, är ingen ny teknik men det är först nu som tekniken börjar nå konsumentnivå. Det är en teknik som möjliggör datorsimulerad verklighet. Till skillnad från annan teknik är den inte begränsad till en skärm utan istället sker det 360 grader och kan därmed ta användaren till helt nya platser och ge känslan av att vara där.

 

Idag erbjuder VR ett brett utbud: man kan titta på film som ger känslan av att man sitter själv i en biosalong; spela tevespel mot andra över hela världen; se olika live event direktsända i VR eller i en vanlig sändning såsom sport, Melodifestivalen eller en pokersession hos ett banbrytande företag. Dock så har VR kommit och gått genom tiderna. År 1991 kommenterade en amerikansk datorbranschorganisation att 1994 skulle bli året då VR slog igen på allvar för konsumenter då priset skulle innebära en betydlig minskning och att tekniken skulle komma ikapp efterfrågan. Detta hände förstås aldrig. Kommer det göra det nu?

 

 

Hur kommer man då åt VR?

 

Idag finns det flera olika företag som konkurrerar om att ta över denna lukrativa bransch eftersom framtiden ser ljus ut. De största företagen inom VR är just nu Oculus (som ägs av Facebook), Samsung Gear VR, Playstation VR, HTC Vive, Microsoft Mixed Reality är några exempel på företag som alla säljer sin version av ett headset som man tar på sig. Framför vardera ögon finns en högupplöst skärm. Användaren kan därför själv välja vad hen ska titta på i denna 360-gradersupplevelse istället för att vara begränsad till en vinkel som filmer eller datorspel har.

 

 

Många fördelar med VR enligt studier

 

Studier har visat att VR kan nämligen hjälpa mot depression, vara mer smärtlindrande än morfin (!), och kan bota fobier för skräck och höjder. Andra studier visar även att hjärnan har svårare att skilja verklighet från fantasi när man är i en VR-upplevelse än om man tittar på film till exempel.

 

Ett exempel är när välgörenhetsföretag har visat upp korta VR-dokumentärer från fattiga områden eller naturmiljöer som har utsatts för miljöförstöring så ökade dessa personers incitament att bidra till välgörenhet och kortsiktigt sett så ökade deras empati.

 

 

Framtiden för VR?

 

Nu spår VR-industrin omsätta 300 miljarder kronor om två år världen över. Till exempel kommer antagligen nästa fotbolls-VM sändas i VR menar branschkunniga - så vanlig kommer den tekniken att bli. Och det är mycket möjligt att vi kommer se en snabbare spridning av tekniken då tre av de största inom VR-teknik (AMD, Nvidia, och Oculus) har gått samman för att skapa en standardiserat teknik för anslutning av VR: sladden ska kallas för VirtualLink och ska ersätta flera USB-sladdar och en HDMI-sladd som det ser ut just nu. Men frågan är egentligen om framtiden kommer fortfarande kommer vara sladdbunden ens?

 

Det största hotet mot VR är konkurrenten AR; augmented reality, eller förstärkt verklighet som det kallas på svenska. På sätt och vis är dessa två tekniker motsatser till varandra: medan VR ska simulera en verklighet ska AR förstärka en redan existerande verklighet (med animerad grafik, text och så vidare). Vilken teknik av dessa två som slutligen blir konsumenternas favorit återstår att se.