Blogg » Bra kundtjänst allt viktigare för företag

För webbaserade företag som till exempel webbshoppar eller företag som säljer olika typer av tjänster blir det allt viktigare att ha en välutvecklad kundtjänst och kundsupport. Dagens konsumenter kräver helt enkelt att få hjälp snabbt och effektivt vid frågor eller andra typer av problem som kan uppstå.

Ett företag som får rykte om sig att ha en dålig kundtjänst kan ganska snabbt minska i attraktionskraft för konsumenterna. Samtidigt kan en bra kundtjänst och support göra att ett företag höjer sitt anseende och därmed också försäljningen. Med andra ord är kundtjänst något som kan vara väl värt att investera i.

 

Bra med flera olika alternativ

En förutsättning om man som företag vill ha en bra och modern kundtjänst är att det finns flera olika vägar för kontakt som kunderna kan använda sig av. Något som numera nästan är standard när det kommer till åtminstone större webshoppar och även en hel del andra nätbaserade tjänster är någon form av livechat eller motsvarande.

Fördelarna med en livechat är att den är lättillgänglig för kunderna samtidigt som det även underlättar för dem som arbetar i kundtjänsten. En livechat innebär också att en kundtjänstmedarbetare kan hantera flera olika ärenden samtidigt, något som inte är möjligt via telefon. 

En annan kanal förutom telefon och e-post som många webbaserade företag arbetar med är att finnas tillgänglig för att svara på kundernas frågor i sociala medier. Utöver det är det viktigt att behandla alla ärenden på samma sätt och så snabbt som möjligt. För många företag är det också viktigt att man undersöker vad kunderna tycker om den service man gör så att man på så sätt kan förbättra den. 

En bransch som ligger i framkant vad gäller kundtjänst och support är onlinecasino-industrin. Många casinosajter erbjuder flera olika sätt att komma i kontakt med kundtjänst, bland annat via livechat, e-post och telefon. Ett exempel är Mr Green som erbjuder livechat dygnet runt, sju dagar i veckan, vilket inte är alltför vanligt. Utöver erbjuder Mr Green också support via e-post och telefon. 

Ett annat exempel på ett företag som skapat en effektiv kundtjänst är hemelektronikbutiken Netonnet. Inbyggt i livechatten har Netonnet även skapat en FAQ, vilket gör att man som kund först kan gå dit för att hitta svar på sin fråga innan man ställer den i själva chatten.

AI-baserad kundtjänst

För att ytterligare effektivisera sin kundtjänst är det många företag som börjar automatisera sin kundtjänst, bland annat med hjälp av AI, artificiell intelligens. När man ställer sin fråga i exempelvis en livechatt besvaras frågan av en robot, vilket gör att man inte behöver vänta på att en "riktig" person ska svara. Detta gör att man inte heller behöver sitta och vänta. Blir frågan för komplicerad slussas man vidare till en verklig person som svara på ens fråga. 

AI är definitivt framtiden vad gäller kundservice. Det är till och med så att även företag som inte i huvudsak är verksamma på nätet har börjat använda sig av olika typer av AI. Till exempel har både Pizza Hut och Uber börjat använda sig av Amazons AI-robot Alexa i sin kundservice.