Artikler » En Diablo Nerds Bekännelser ...

En Diablo Nerds Bekännelser ...

En Diablo Nerds Bekännelser ... last ned

Allt började 1996 när det första Diablo I-spelet släpptes. En hel generation nördar fångades. Det var mörkt, brutalt och inte minst blodigt. Ett helt nytt sätt att spela RPG-spel. Hit, döda, tjuta, nivå upp och upprepa. Det var enkelt, men du blev snabbt fångad. Diablo Jag ser inte mycket ut om dagens skala, men med tiden var det epoksproduktion. År 2000 kom Diablo II. Spelet var detsamma, grafiken förbättrades och historien hade blivit kraftigt utbyggd, trots att den hade samma utgångspunkt som Diablo I. Båda spelen blev en stor succé och Diablo II är fortfarande spelbar över Battle.net, vilket är Blizzards online spelplattform. Under 2001 kom förlängningen till Diablo II och, över 11 år, har alla Diablo Nerds väntat på återställandet av världen. I juni 2008 meddelades det officiellt av Blizzard att de skulle producera en 3-tal. I den vanliga Blizzard-stilen kom dock några år före matchen till marknaden. Spelet fick släppdatum tisdagen den 15.5.12 klockan 00.01 i Danmark, och världens nördar kunde börja förbereda sig för djävulens kommande. I mitt fall menade detta en bra gammaldags LAN-händelse. Men utan de gamla kända problemen att få datorerna att spela tillsammans i nätverket. Vi samlade 9 knappt så unga nördar, för en veckas intensiva förödelse, som fruktade muskelskada, cola-överdosering och ett alltför stort blodsocker. Majoriteten av nördarna som spelade spelet 1996 har vuxit upp och har de första 30 åren av sina liv i efterhand. Vi har jobb, fruar och barn, men det borde inte hindra oss från att ta helgdagar, hålla sig fri eller skämta från dagliga sysslor, för att kunna bidra till utgåvan av Diablo III. Med en lite bättre planering än vi hade för 15 år sedan startade vi LAN-festet med en resa i Bilka. Det var ett erbjudande till Cola, och som det var den största föremålet på budgeten, verkade det rimligt att ta hänsyn till detta. Inte mindre än 120 flaskor, eller 180 liter köptes för ändamål, och satt i garaget för säker förvaring. Kakor, bullar och tilltugg beställdes av mödrar och fruar, så allt var klart för dagen. Måndag 14, slutade äntligen, men vi måste sätta upp redskapen för veckans trollare. Grannarna anlände regelbundet med sina datorer. Skärmarna hade blivit mycket kilo under åren, men det verkade som om nördarna var motsatta. Vid 00.01 öppnades serverna i teorin och vi alla behövde logga in. Vi satt emellertid 9 orörda nördar och febrile hamrade på enter-tangenten för att försöka logga in. Först efter 1½ timme lyckades det för den första av oss, och först efter 2½ timmar kom den sista. Det var definitivt värt att vänta. Spelet själv löser alla förväntningar. Såsom är fallet med Blizzard-spel fanns det nästan inga fel. Alla de små förbättringar som man kunde tro att Diablo II hade fått införlivades, och allt fungerade, när Apple började skapa dataspel. Det var bara spelet att koncentrera sig på. 5 klasser, (Munk, Barbar, Wizard, Witch Doctor och Demon Hunter) ger en mängd olika sätt att spela och innebär att du kan slutföra spelet flera gånger utan detsamma. Den största förändringen i Diablo III från Diablo II är definitivt konstruktionen av sin karaktär. Där får du poäng på varje nivå, som ska användas för talanger och attribut, kommer du nu att få nya färdighetsalternativ för varje nivå. Du behöver bara oroa dig för vilka stavningar och färdigheter du behöver. Det är väldigt enkelt, och vissa kan sakna den gamla strukturen, men det fungerade riktigt bra och du har större möjlighet att ändra din karaktär på vägen. När veckan var över var vi nivå 60 och hade fullföljt de 3 första svårighetsgraderna. (normal, mardröm och helvete) och var senast Inferno. Svårighetsgraderna stiger exponentiellt, och vid Inferno är det inte onormalt att dö 10 gånger i timmen. Denna svårighet är verkligen inte för dårar, och även de minsta monster är en utmaning. Diablo III innehåller minst 100 timmars underhållning på en gång. Dessutom kan möjligheten att utföra med andra tecken använda auktionshuset och spela online med andra spelare och många andra funktioner. Den mycket beroendeframkallande gameplayen innebar att sömn var en brist när veckan slutade. Vi alla kunde väl känna att vi inte längre var tonåringar, men det förändrade inte det faktum att på söndags kväll var de flesta av oss fortfarande online och angelägna om att fortsätta ge demonerna kamp mot linjen. Vi ser redan fram emot utvidgningen!

Om Diablo var en tjej