Artikler » Blizzard har gått all-in på mobilspel, men är det ett bra val?

Blizzard har gått all-in på mobilspel, men är det ett bra val?

Blizzard har gått all-in på mobilspel, men är det ett bra val? last ned


Det skulle nog inte komma bakom de flesta om vi i slutet av 2021 hade sagt att början av 2022 skulle fyllas med speltitlar för mobiltelefoner. Några av världens största företag säger att övergången till ett starkare fokus på mobilmarknaden handlar om att göra spelen tillgängliga för så många spelare som möjligt , vilket har en positiv klang.




Ur ett industriellt och kommersiellt perspektiv är det dock mest troligt att det är mycket lättare att göra människor beroende av innehåll på mobiltelefoner än andra enheter (som datorer eller surfplattor), av den enda anledningen att de flesta ständigt har en mobil i din ficka eller hand. Och med push-meddelanden är det till och med möjligt för företaget att påminna dig om att spelet (liksom dess skatter och kontantbutik) väntar på dig.







Blizzards två nya mobilspel har tillkännages




Under de senaste veckorna har Blizzard varit särskilt aktiva i deras tillkännagivande av kommande titlar. Som vi redan har rapporterat har speljätten bland annat berättat om den nya World of Warcraft-expansionen: Dragonflight , som introducerar en ny ras/klasskombination, fem nya zoner, ett återupprättande (och uppdatering) av det ursprungliga talangsystemet och mycket mera. Men nu har Blizzard valt att ta upp kampen med mobilmarknaden; i form av två olika spel, varav det ena fick stora konsekvenser för Blizzard när det först tillkännagavs.




Detta är förstås Diablo Immortal, som ursprungligen tillkännagavs som ett komplett Diablo-spel, med Diablo 3-liknande grafik, nedskalad till mobiltelefoners skärmupplösning och grafiska begränsningar. Spelets historia utspelar sig i perioden mellan Diablo 2 och 3, och kommer att skicka spelare på ett äventyr där de måste samla den mäktiga Worldstone efter att Baal lyckats korrumpera den och stenen har exploderat i många bitar, som nu är utspridda ca. i helgedomens skrymslen och vrår. Igår tillkännagavs Blizzards andra mobilspel (och samtidigt det senaste spelet): Warcraft Arclight Rumble, som är ett spel som syftar till att samla en armé av ikoniska Warcraft-individer och -monster och kämpa dig igenom Azeroth. Spelet liknar många andra spel på marknaden och samtidigt är Blizzard inte det första spelföretaget som vill verka och verka på flera marknader samtidigt.







Andra populära franchiseföretag vänder också näsan mot den mobila plattformen




Det är som sagt inte bara Blizzard som är intresserad av vad mobilmarknaden har att erbjuda. Många andra stora spelbolag har också redan gjort mobilversioner av sina populära spel. Till exempel har League of Legends -skaparna 'Riot Games' gjort en mobilversion av sitt originalspel, som följer samma princip men med mobilkontrollfunktioner – och de har faktiskt kommit riktigt bra undan. Spelet heter League of Legends: Wild Rift och innehåller både en onlinebutik där spelare kan köpa mästare, skins och mer, samt prenumerera på ett Battle Pass, vilket ger dem fler belöningar ju mer de spelar (och de kommer att behöva spela, för annars är prenumerationen nästan bara pengar ut genom fönstret).




vikt: 400; "> Epic Games har tidigare haft spel på mobilmarknaden, inte minst ett av de mest populära och lukrativa onlinespelen: Fortnite - Battle Royale , som går att spela på alla tänkbara enheter. Spelet är dock inte längre möjligt att spela på Apple- eller Google-enheter, efter en lång rad juridiska tvister mellan de två teknikjättarna och spelföretaget, vilket ledde till "Free Fortnite"-rörelsen , som fortfarande kämpar för en mer konkurrenskraftig marknad för både konsumenter och utvecklare.




Större och mer visuellt imponerande spel har också hittat sin väg in på mobilmarknaden, inklusive populära Black Desert Online (eller BDO) för både dator, playstation och mobil, och det gör även spelet Genshin Impact, som slutade med att bli ett av de mest lukrativa spel 2021 .







Ska spelare vara optimistiska eller pessimistiska med det plötsliga fokuset på mobilmarknaden?




Precis som fallet är med spel som har kommit ut från Activision Blizzards katalog på sistone, skulle det definitivt vara vår bästa rekommendation att spelare inte får för höga förväntningar. I slutändan, under de senaste 10-15 åren, har Activision Blizzard blivit en girig pengamaskin som ständigt hittar nya sätt att använda spelarnas befintliga nostalgi för att mala pengar på en redan existerande grund, istället för att fokusera på att skapa nya, fantastiska spelupplevelser som fans vill stödja och investera i.




Är de mobilspel som har tillkännagivits dödsmärket för Activision Blizzard? Nej, det är de förmodligen inte. Ska man vara lite snygg kan man säga att Activision Blizzard successivt har klivit in i spenaten så många gånger att ett gachaspel eller en väldigt girig in-app store inte precis kan komma bakom spelarna. Ytterst handlar det om att visa Blizzard vad spelarna verkligen vill ha – det är också här det engelska uttrycket "vote with your wallet" kommer in i bilden.







Om du är emot kontantbutiker och gratis mobilspel, som är skapade utifrån principen att tvinga dig att betala för tjänster eller kosmetiska förändringar av dina karaktärer, så handlar det i slutändan bara om att inte stödja projektet. Vi tror dock att många fans av franchisen kommer att ha svårt att inte åtminstone försöka ladda ner Diablo Immortal och/eller Warcraft Arclight Rumble, även om det bara är för att upptäcka att deras värsta farhågor är berättigade och sedan radera appen med samma och satte sig för att skriva ett surt utbrott på ett av Blizzards många forum.




Skulle du fortfarande vara intresserad kan du registrera dig för Diablo Immortal, så får du ett meddelande när spelet kommer ut i början av juni. Än så länge är förhandsregistrering för Warcraft Arclight Rumble inte möjlig på mobila enheter eftersom det precis har meddelats. I gengäld kan du läsa mer om spelets funktioner från våra kollegor som har skrivit en artikel om Warcraft Arclight Rumble och vad spelare kan förvänta sig av denna nya titel.