Blogg » Olika sätt som företag gör reklam online

Internet har förändrat stora delar av våra liv. Idag så är det många som helt och hållet arbetar via internet, vi använder det för att läsa nyheter, ta del av underhållning, och hålla kontakt med släkt och vänner. Idag så är det fler människor globalt än någonsin tidigare som är anslutna till internetet och vissa menar även på att en uppkoppling är en mänsklig rättighet i dagens samhälle. 

Detta har även påverkat företag på ett massivt sätt. Att ha en stark närvaro online kan betyda skillnaden mellan tillväxt och stagnation och många företag lägger ner enorma resurser för att bygga sig en stark plattform online. 


Detta är även sant när det kommer till reklam. Marknadsföring i olika typer online har blivit det smidigaste och också bästa sättet att få ett varumärke att växa och idag så finns det en lång rad olika tekniker som företag kan använda sig av för att nå ut till nya kunder. I den här texten kommer vi att beröra några av de allra vanligaste teknikerna.  

SEO 

SEO är någonting som har blivit allt viktigare under senare år. SEO står för Search Engine Optimization och som namnet antyder så handlar det om att öka sin exponering via olika sökmotorer såsom Google och Yahoo. Detta är oerhört viktigt inom dagens marknadsföringsklimat eftersom det kan innebära skillnaden mellan ett stort tillflöde av nya kunder och att ingen hittar sidan som man vill marknadsföra. 

Riktad reklam 

Om du någon gång har googlat på exempelvis tält så kommer reklamerna som dyker upp inom den närmsta tiden med största sannolikhet att innehålla just tält. Detta är på grund utav att Google och andra sökmotorer använder cookies, information kring ditt internetanvändande, för att visa reklam som är relevant för dig och som du är intresserad av. Detta kan sedan avspeglas på exempelvis olika YouTube-videor som man ser på och annan reklam som dyker upp på hemsidor. 

Samarbete med influencers 

Ett nytt knep inom marknadsföring som har blivit allt effektivare på senare år är olika samarbeten med influencers och andra människor som har en stor publik på nätet. Detta är ett enkelt sätt att nå ut till en specifik målgrupp och få en stor räckvidd utan att behöva lägga ner alltför mycket tid och arbete. Här kan det röra sig om allting från människor med hundratusentals följare som tar ut astronomiska summor för att lägga ut ett samarbete till mindre podcasts och liknande där 

Fördelen med detta är som vi tidigare har nämnt att man får en direktkontakt med sin målgrupp på ett sätt som annars kan vara väldigt klurigt. Vissa människor följer vissa typer av influencers företag som vill marknadsföra till dessa grupper gör det enklast via influencers. Detsamma gäller för podcasts och liknande där en podcast om exempelvis musik kan göra reklam för instrument eller liknande. Den här marknadsföringen uppskattas i regel också bättre av de som tar emot den eftersom att man ofta får någon typ av rabattkod, samtidigt som man bara får reklam för saker som man är intresserad av.