Blogg » FRÅN E-BUTIK TILL FYSISK BUTIK: BÄSTA TIPSEN!

Är det dags att ta nästa steg i entreprenörskapet? Kanske har du kommit så långt med din e-butik att det enda sättet att vidareutveckla verksamheten är genom att etablera en livs levande butik mitt i innerstan. Här kommer några värdefulla tips på hur du lanserar din fysiska butik på ett smart och framgånsrikt sätt!

 

Välj rätt läge med omsorg

När du startar en webbutik behöver du i princip bara bekymra dig om att ha ett bra domännamn och en fungerande webbsida. Och att du håller koll på försäljningen såklart! Men en fysisk butik kräver att du analyserar helt andra faktorer. Ett vanligt misstag är att hyra en lokal bara för att den råkar bli ledig. Studera området först! Är det ett område som dina kunder frekventerar? Vilka butiker finns i närheten? Det är viktigt att du känner till konkurrensen. Om det finns större butiker i området som drar till sig samma kundkategori som du kan det antingen vara ett problem eller ett suveränt dragplåster. Större konkurrenter kan suga åt sig hela din kundkrets och göra det svårt för dig att synas. Det kan också skapa en helt motsatt effekt och göra så att deras (betydligt bredare) kundkrets upptäcker din butik och dras automatiskt till den.

 

En grym budget

Det finns förstås kostnader som du inte behöver tänka på när du driver en webbutik. Som till exempel elavgifter och hyra. Därför är det viktigt att du får ordning på din budget! Något som är viktigt att förstå i budgetsammanhang är den sk. break-even principen. För att lyckas med din butik måste dina intäkter och kostnader vara i perfekt balans. Budgeten hjälper dig att hålla koll på intäkter och utgifter och är en grundläggande del av din affärsplan. Skulle du behöva hjälp med att finansiera företaget är det också ett krav från investerare (både banker och privata långivare) att du har en rimlig budget som backar upp din affärsplan.

 

Få ditt varumärke att stå ut

Marknadsföringen skiljer sig ofta åt mellan e-butiker och fysiska butiker. Det som driver kunder till en e-butik är förstås inte samma saker som får dem att slita sig från soffan och maka sig iväg till din fysiska butik. Förutom varorna du säljer kan något så enkelt som en riktigt bra inredning få kunderna att vilja besöka din butik. En fräsch och inbjudande butikslokal med trevlig personal och stämningsfull belysning är något som lockar de flesta. Ett riktigt bra butikskoncept är dessutom något som bevisligen ökar köpsuget.