Artikler » World of Warcraft får en kontroversiell ny funktion - är det gg eller qq?

World of Warcraft får en kontroversiell ny funktion - är det gg eller qq?

World of Warcraft får en kontroversiell ny funktion - är det gg eller qq? last ned

Något bubblar under ytan på Activision Blizzard. Bolaget har genomgått stora strukturella förändringar den senaste tiden. I mitten av januari kunde vi rapportera att Microsoft hade förvärvat Activision Blizzard för ett svindlande belopp . Vi gissade att det förmodligen inte skulle dröja länge innan vi kunde förvänta oss att se några stora förändringar i det ursprungliga företaget och dess många spel.

Microsoft verkar ha varit ute med raken så snart som möjligt. Hur som helst kunde man läsa igår på World of Warcrafts officiella nyhetssajt att två stora förändringar kommer till spelet inom en snar framtid.

Boostning är inte längre tillåten

För några dagar sedan meddelade Blizzard officiellt på deras forum att de skulle vara mer medvetna om spelarnas aktivitet, särskilt när det gäller vad de definierar som "organiserad hjälp", som förekommer både i boostermiljöer och bland guldbönder.

Boosting är en tjänst som vissa spelare använder, varvid genom en transaktion av valuta i spelet eller riktiga pengar köps en "boost" från spelare eller företag.

På så sätt blir det möjligt för spelare som antingen inte har tid att "slipa" sig igenom spelinnehållet (eller som inte är tillräckligt skickliga) att komma åt toppen av WoW:s elitinnehåll, med exklusiv utrustning och vad som annars följer med.

Nu har Activision Blizzard valt att påpeka (eventuellt efter Microsofts tillkännagivande) att ett bestämt företag (t.ex. hemsidor eller grupper/skrån i WoW) som specialiserat sig på den här typen av tjänster inte är tillåtet. Anledningen till detta är att det går emot spelets EULA och därmed inte är tillåtet. Särskilt boostmiljön hade börjat bli stor i samband med den växande Esport, som fanns i WoW och introduktionen av Mythic + fängelsehålor.

Detta betyder också att spelare faktiskt kan betala andra spelare för att hjälpa dem att kvalificera sig till Esports-evenemang, utan att själva lägga ner timmarna på spelet. Även om detta inte verkar vara det största problemet, visar det en generell trend i speluniversumet som har varit nödvändigt för företaget att påpeka för sin fanbas.

Horde och Alliance kan nu spela innehåll tillsammans

Den avgörande nyheten, som antingen har fått fansen att skrika GG av upphetsning eller suckande gråta QQ av frustration, är planen att göra det möjligt för människor från båda fraktionerna att spela tillsammans . På så sätt kommer det att vara möjligt för en Alliance-spelare att gruppera sig med Horde-spelare i till exempel en raid.

Det positiva med detta är att det kommer att göra kötiden betydligt kortare, då det blir lättare att hitta fler att spela med, för det mer krävande innehållet. Samtidigt kan det också bidra till att förminska den giftiga mentalitet som funnits i Azeroth under lång tid, som drivits av både fraktionskonflikter och raskrig internt inom respektive fraktion. Nackdelen är dock att själva grunden som World of Warcraft är byggd på (Horde> <Alliance) kommer att vara mindre i fokus - och potentiellt kan hamna totalt likgiltig i längden.

En stor del av WoWs kännetecken är just uppdelningen av spelare i rött eller blått läger. De flesta liveevenemang (Blizzcons) startas precis av att åskådarna får frågan: "Horde-spelare - är ni redo?! Alliansspelare - är du redo ?! ”, varefter varje fraktion fors & oslaska, ger för att göra mest ljud.

Oavsett om behovet av att låta Alliance och Horde spela tillsammans är av strategiska skäl (för spelets överlevnad efter en allmän nedgång av aktiva spelare) eller som ett försök att rensa upp Activision Blizzards giftiga arbetsmiljö, som också tyst mjukas upp i deras fiktiva världar, är inte att veta.

Å andra sidan ska det bli intressant att se hur de tänker bortförklara många hundra år av krig, med implementeringen av denna nya funktion – det är inte heller mer än två år sedan som kriget mellan de två fraktionerna nådde sin topp och resulterade i en hel del olika krigsförbrytelser som många spelare hade svårt att komma till rätta med.

Vad framtiden ser ut för Azeroths invånare är osäkert – men du kan vara säker på att implementeringen av cross faction-spel inte kommer att gå obemärkt förbi.