Artikler » Välkommen till WoW:s nästa expansion: Dragonflight

Välkommen till WoW:s nästa expansion: Dragonflight

Välkommen till WoW:s nästa expansion: Dragonflight last ned

På samma sätt som World of Warcraft: Legion också fokuserade på att möta fansens önskemål (med den eftertraktade Demon Hunter och återupprättandet av nya Dalaran som dess huvudstad, samt en enorm omarbetning av klassidentitet och ett större fokus om estetisk närvaro) WoW: Dragonflight verkar falla i samma stall.


Både WoW och andra delar av Blizzards arsenal av spel väljer att gå all-in på nostalgi och på så sätt skapa ett förnyat intresse, allt från WoW: Dragonflights nya anpassade fäste och nya klass/race, till tillkännagivandet av den kommande expansionen till WoW: Classic - nämligen en av de mest populära expansionerna någonsin: Wrath of the Lich King, som kommer att släppas (igen) under 2022 . Det är mycket att gå igenom den här gången, så ta tag i drakens tyglar och låt oss sätta kurs mot det dolda, mytomspunna landet: Dragon Isles.



Flyg mot drakarnas land: Välkommen till Dragon Isles


Berättelsen fortsätter nu i Azeroth, efter att spelare har tillbringat sin tid i Shadowlands (WoW:s version av livet efter detta) – och faktiskt förs vi tillbaka till början. Dragon Isles är ön där de olika Dragonflights förökades, eftersom Azeroth fortfarande var ung och orörd, innan de dödliga raserna började skapa kungadömen och politiska konflikter över dem.


Efter att Sargeras' Burning Legion invaderade Azeroth (som ledde till Great Sundering och the War of the Ancients, där världen bokstavligen exploderade) var drakarna tvungna att fly från sitt hemland; dock lämnade de efter sig skyddande statyer som kunde öppna landet upp för drakarna igen när balansen mellan magi återupprättades.


Den tiden har nu kommit och snart kommer spelare att få möjlighet att uppleva landet där de mäktiga Urdrakarna och efterföljande Drakaspekter skapades. I de nya expansionszonerna kan du flyga genom ikoniska områden där Alexstrasza, Nozdormu, Kalecgos, Ysera, Malygos och Deathwing, samt deras ättlingar hade sin dagliga vandring i tidernas begynnelse.


Traditionen tro kommer den nya expansionen med fem nya zoner för spelare att utforska. Kort sagt, det här är vad du kan förvänta dig från de olika zonområdena:



The Waking Shores


Detta är den första zonen som spelare lär känna. I den här delen av världen får du bland annat lära dig mer om Alexstrasza: The Life Binder (och i allmänhet den röda dragonflocken) berättelsen. Landet kännetecknas av att vara ett av huvudområdena för de röda drakarna, liksom hemmet för den destruktiva svarta drakflocken, ursprungligen ledd av Deathwing: The Destroyer. Se vackra landskap fyllda med sjöar och naturlig flora i skarp kontrast till spjutvulkanerna och floder av glödande magma.


 


Thaldraszus


Thaldraszus är mer arkitektonisk i sitt visuella avtryck; här hittar du antika ruiner och enorma byggnader som sticker ut ur det vackra landskapet som annars skulle kunna påminna om en blandning av Azsuna och Ardenweald. Detta är höjdpunkten för alla fem drakflockarna och därför är det också här som spelarna hittar den nya huvudstaden: Valdrakken, som har ett kombinerat utseende och känsla av alla olika drakflockar. Dessutom hittar du här också Tyrs tiotusenåriga tekniska under, Tyrhold, som vi är säkra på kommer att ha stort inflytande på framtidens historia.orier i Azeroth.


 


The Azure Span


The Azure Span är en estetisk referens till en av Blizzards tidigare zoner, som ofta pekas ut som ett av spelarnas favoritområden: Grizzly Hills, från Wrath of the Lich King. Med denna zons frusna tundraklimat och röda träd täckta av dimma kommer spelarna definitivt att få en känsla av att ha återvänt till en av Wrath of the Lich Kings höjdpunkter. Här hittar du också rasen Tuskarr och den magiska blå drakflocken, som är väldigt lik vad du kunde hitta i Borean Tundra och Dragonflight (som båda är, du gissade rätt, WotLK-zoner).


 


Ohn'ahran Plains


Denna del av Dragon Isles är uppkallad efter den vilda guden: Ohn'ahra, som är vindens gud. I Hennes domän hittar du också mer information om den mycket älskade gröna drakflocken, som i tidernas gryning kämpade mot kentaurerna, som också kallar denna plats sitt hem. Zonen har stora öppna ytor och ytor fyllda med träd, som vi efter hand känner den från platser där Vinden har dominans.


 


Förbjuden räckvidd


Forbidden Reach är hemmet för den nya race/klass kombi, som också kommer till World of Warcraft. Rasen Dractyr, som är en hjälteklass som börjar på en högre nivå än andra raser, kan framkalla (därav namnet på klassen: Evoker) de olika drakespekterna och använda dessa magiska krafter för att skada eller hela sina allierade. Dractyrrasen börjar sin tid i Azeroth i Forbidden Reach, där de måste höja sig i nivå och lära sig något om sin och de tidigare drakarnas historia.



Inte din egen drake: uppgradera, anpassa och träna den


En av de stora inslagen i gårdagens tillkännagivande var de nya drakfästena, som kommer att implementeras som ett separat system. Det verkar som att World of Warcraft har lärt sig lite av sina konkurrenter (inte bara här, utan faktiskt också i uppgraderingen av deras yrke/hantverkssystem, som nu intensifieras till en nivå som liknar en mix mellan Guild Wars 2 och Final Fantasy XIV ) . Nu måste fästen inte bara vara något man kan odla en lördagskväll från en gammal chef, utan faktiskt vara ett system i sig.


Du får en egen drake, som du kan uppgradera, både vad gäller hur draken ser ut och hur den rör sig. Du kommer bland annat att kunna flyga högt och sedan dyka med din drake och på så sätt uppnå hög hastighet i luften, precis som Guild Wars 2:s Griffon-fäste .


Dessutom kan du välja färg på ditt fäste och vissa andra estetiska alternativ (nos, horn, svans, rustning, etc.) som gör din monteringsupplevelse lite mer personlig, istället för att alla flyger runt på samma röda drag genom hela expansion.



Uppgradering av yrket och hantverkssystemet


Yrkena i World of Warcraft har verkat nästan likgiltiga de senaste åren. Efter att Legion valt att sätta stort fokus på deras inverkan och känsla, med bland annat specifika quest-linjer för varje hantverks-/samlaryrke, har dessa sedan dött ut lite.


Men nu händer något igen – på många fronter. Bland annat ska ett beställningssystem implementeras som gör att hantverkare kan hjälpa människoratt skapa de saker de står och saknar, för en summa pengar (och med kundens material förstås). Det blir med andra ord mindre nödvändigt att ropa in / byta kanal, för att få någon att hjälpa dig med din beställning – allt kan hända i yrkesgränssnittet. Utöver det läggs även större fokus på yrkesidentitet, med förmågan att tillverka redskap som passar det yrke du är.



Läs om ännu fler nya funktioner...


Activision Blizzard har varit ute med den enorma fanfaren den här gången, efter att ha släppt två expansioner i rad, som mött stor kritik från både kritiker och konsumenter. Därför får du också alla element som vi har nämnt i den här artikeln, samt en ny ras/klasskombination (för första gången), en uppgradering av HUD och ett nytt talangsystem som inte har uppgraderats ordentligt sedan implementering av Mists of Pandarias system 2012. Detta och mycket mer kan du läsa om i våra kollegors artikel på download.dk .