Blogg » Så hittar företag nya marknader på internet

I dagens snabba värld måste man se till att potentiella kunder kan hitta en på mer än ett sätt. Det räcker inte idag med att sätta in en fin annons i tidningen eller att skicka ut en massa mejl. Nu för tiden måste man använda sig av sociala medier, annonser på sökmotorer och liknande alternativ för att hitta sina kunder. Eftersom allt fler vänder sig till just internet för att hitta sina produkter så är det knappast en överraskning att många företag har lyckats hitta oväntade marknader på internet. Dessa leder till ökad försäljning och möjlighet till expansion som inte hade varit möjlig för tjugo år sedan.

Lättare att expandera

Tack vare internet har många företag oväntat kunna expandera och vända blicken mot andra länder än bara det som de är baserade i. Ett exempel på det är ledon.se, ett danskt företag som tillverkar lekplatsutrustning. Istället för att endast inrikta sig på den danska marknaden, som självfallet har sina begränsningar, har man istället valt att rikta sin försäljning till tjugofem olika länder. På så vis kan man konkurrera bättre och man utökar chanserna att hitta nya kunder.

Och de är inte ensamma om den idén. Många företag väljer idag att basera sitt företag på webben för att just kunna sälja till fler personer. Eftersom många letar efter sina produkter på webben blir det i många fall enklare att bli hittad av potentiella kunder om man ser till att ha en närvaro på internet. Man kan även lättare hittas av utländska kunder i andra länder, om man då erbjuder sig att sälja och frakta sina produkter till de länderna.

Enklare att skräddarsy sin marknadsföring

Som företagare är det alltid viktigt att göra reklam för sig. En av de stora fördelarna med internet är att man idag lättare kan skräddarsy sin marknadsföring så att de som får se den faktiskt är potentiella kunder. Det låter företagen rikta sin reklam till specifika åldersgrupper, kön och även intressen.

Fördelen är att man kan spara in pengar som annars går till att marknadsföra sig till helt ointresserade kunder. Ett exempel på det vore reklam i en lokaltidning. Om ens målgrupp är yngre konsumenter så vänder man sig till väldigt många irrelevanta kunder som inte vill ha ens produkt. I det fallet vore det bättre att vända sig till där man hittar yngre konsumenter, till exempel sociala medier.

Sammanfattning

Det finns helt klart oväntade marknader där ute för ens företag oavsett vilken tjänst eller produkt man erbjuder. Det finns också tack vare det möjlighet för även mindre företag att kunna ta plats på marknaden genom att rikta sig till webben istället för endast lokalt, där ens produkt kanske inte säljer alls lika bra.