Blogg » CRM – Säljarens bästa vän

Reklam

Som säljare i ett företag handlar det hela om att kunna vända sig till rätt kunder - Kunder som köper. Kanske är de viktigaste kunderna dem du redan har?

Att hitta och infånga nya kunder tar tid och kan vara svårt om man bara famlar i blindo. WebCRM är ett molnbaserat system, som kan hjälpa en säljare att hitta rätt kunder och fokusera på dem.

Av säljare för säljare

WebCRM’s grundare skapade sitt eget CRM-system, eftersom de helt enkelt ansåg att de existerande systemen på marknaden var för komplicerade. WebCRM är ett webb-baserat CRM-system som ger en överblick och gör det enkelt att hitta fram till rätt kunder. WebCRM vill gärna erbjuda ett bra CRM-system som är ett okomplicerat verktyg som används varje dag.

Integrerat med hemsidan

Vid varje besök på en hemsida samlas data om den besökande och den information kan man som företag använda i försäljningsmässiga sammanhang genom att integrera webbsidan med webCRM-systemet. Det kan både vara information om köpande kunder och anonyma besökare.

Hitta de lönsamma kunderna

När man då kör all säljdata med marknadsdata från Bisnode får man fram information om de mest lönsamma kunderna. Nästa steg är att få en uppfattning om vilka produkter som företagen köper. Utifrån detta kan man sammanställa ett bra manus till säljteamet.

Nu är det inte lika svårt när man ska ringa säljsamtal. De lönsamma kunderna kan också finnas i en viss industri eller ha en viss storlek. Svaret finns redan i dina data. Det är bara att omvandla dina kunskaper till nya kunder och fortsatt tillväxt.

Behålla de existerande kunderna

Det visar sig vara viktigt att skapa goda relationer till de kunder man redan har och behålla dessa. WebCRM kan genom analys av historiska data, samt faktorer som ovanligt många supportärenden, ny kontaktperson, avregistrering av nyhetsbrev och liknande, hjälpa med att undvika kundförluster. Support-, marknadsförings- och ekonomiavdelningen har uppgifter om dessa faktorer. WebCRM kan samla dem så att den kundansvarige meddelas och kan agera i tid.

 

Sparar tid

WebCRM samlar alltså all information om varje enskild kundrelation. Inte bara från säljarbetet utan även från till exempel marknadsföring och kundservice. Olika analys- och rapportverktyg skapar nya insikter som ger större träffsäkerhet.

När ett marknadsföringsteam står bakom professionella evenemang kan informationen i webCRM se till att rätt kunder bjuds in och därmed får den uppmärksamhet som både nya och gamla trogna kunder förtjänar. WebCRM sparar på så vis tid och ger säljarna all information de behöver för att träffa rätt med försäljningen. Du kan läsa mera på https://webcrm.com/se.